Thursday, August 13, 2009

Pakchik Peng-Gunteng Rambot

lewat ini aku adha mem-bawa anak2 meng-gunteng rambot. rambot khaleef udah panjang manakala kahfi perlu di-botak terus. dengar-nya peng-gunteng rambot ini mashhor sa-antero kampong. udah lama dia ber-khedmat sa-bagai peng-gunteng rambot di-kampong ini ya'ani sa-masa bapak mertua aku maseh di-tingkat sa-kolah!


kedai-nya chukup ringkas, sa-perti pondok kampong yang kechil. ia-nya juga tidak ber-pintu, hanya punya ruang besar sa-bagai tingkap dan pintu masok. chara-nya tidak rumet, ba-bekal-kan pa-nyembor ayer dan gunteng kechil ba-serta peng-cukor. di-satu sudot, cerek ayer ter-letak, dan hanya kipas usang men-dingin-kan ruang kedai ini.

enche' peng-gunteng rambot ini juga suda ber-umor. maklom-lah, udah meng-gunteng seja' bapak mertua aku di-bangku sekola lagi! orang-nya pe-ramah, murah senyoman-nya dan ber-chakap dalam loghat perak yang pekat; ta-ingat aku pada pakchik2 belah abah aku.

mula2 giliran kahfi. di-letaknya sa-kepeng papan di-atas pe-letak tangan di-karusi supaya kepala-nya lebeh tinggi.


mula-nya kahfi senang sa-haja dudok di-atas kepeng papan itu. tambah-an pula di-pegang olih bapak mertua aku jadi-nya dia goyang2-kan kaki sa-haja sambel dudok.

pakchik peng-gunteng rambot itu mula-kan dengan meng-sembor ayer ke-atas kepala kahfi bagi men-senang-kan dia meng-gunteng rambot yang udah basah itu. di-sikat2 rambot kahfi sambil kahfi maseh dudok diam.


namun bila di-ambil sa-haja pen-cukor dan udah te-rasa geli-nya, kahfi mula ber-gerak2-an dalam choba-an me-lepas-kan diri-nya. bila di-pegang lagi, maken kuat tangis-nya!

abang-nya lantas datang. mula-nya choba me-mujok lalu di-nyanyi-kan lagu2 ka-gemar-an adek-nya. ta-tapi ropa2nya mahu me-natap chermin di-hadap-an. udah tidak di-peduli-kan si-adek!


nah! sa-karang giliran abang! mahu ma-nunjok belang, si-abang senang sa-haja dudok pantas di-atas papan sa-keping itu. siap dengan senyoman simpul! bila di-balot dengan kain maseh lagi mampu tar-senyom.


si-abang bakal ka-sakolah septembar ini. jadi-nya kami tidak mahu kepala-nya di-botak teros. di-belek, di-gunteng2 lantas siap-lah hasel gunteng rambot feshen pergi ka-sakolah, dengan rambot-nya di-siser ka-tepi sa-perti di-buboh minyak rambot.


be-rapa upah-nya pakchik?


kedhai2 sa-perti ini pasti-nya mem-bawa kembali nostalgia dzaman kanak2 bapak2 dan emak2 kita ya?

9 comments:

paij188 said...

klasik la syigim! memang teringat zaman dolu2.

neeza said...

murahnya gunting rambut rm3.. mana nak dapat tu kalo kat sini..

Arin said...

my fav entry of the week..:)

AALAA' said...

melampau2 ke-klasikan bahsa melayu kak syigim nih! hahaha plus the black n white pic summore!

oh ye i read ur entry on mandy tuh. i used to eat lamb mandy yang kat Al-Rawsha. my dad suke amat. u should try. its at jalan Damai, off jalan Ampang, K.L.

:)

Syigim said...

>> fairus, gile klasik kan. rilek je kedai pakcik tu ;)

>> tu lah. tp confirm pakcik nih gunting rambut lelaki je haha :P

>> thanks kak arin! :) byk2 la lagi fav :D

>> sesekali nk nostalgic hihi.

alaks, i've been to al-rawsha. to me nasi & lamb dia mmg lagi sedap dr al-diafah :) thanks nways. kalo ade lagi spot mandy kasi tau ok! ;)

yuJa said...

nice to read, nice to look..

Syigim said...

hi yuja, thanks for dropping by & for the nice words! :) jenguk2 la selalu :)

diyana anwar said...

hihihi lawak khaleef :D
eh ni kedai kat mane nie ? tak tau pun ??

Syigim said...

tak tau le teh. ni bapak yg bwkkan. along pun dah balik dubai dah masa ni

check out these postings too!

Related Posts with Thumbnails