Wednesday, February 29, 2012

Kenangan Zaman Kanak-Kanak

siapa yang membesar dalam alam kanak-kanak sekitar tahun 80-an dan 90-an mesti paham sangat gambar-gambar ini! jom kita naik time machine!~

 

* * *

 

keropok ubi yang tak berkhasiat tapi asyik betul mengunyah sambil menonton thunder cat atau kisah bersiri citer cina petang-petang. krup krup. 20 sen je sepeket kan.

 

mak aku selalu tak kasi beli coklat doraemon dalam kotak ni sebab dia kata aku nak mainan dia je, coklat dia bukannye aku nak makan sangat. gile kenangan ni! ingat tak iklan dia – “tora datang lagiiiiiii!”

 

aku tak pernah ade benda ni, setakat main kat rumah cousin aku je so takde la kenangan sangat. tapi aku bubuh je gamba ni sebab skang ni anak-anak aku ade x-box, kinect, ipad – tapi aku benda sega ni pun takde. jadi anak-anak, you got it easy boys! syukur!

 

budak-budak pompuan kalo tak pernah main benda ni memang lah. semurah 10-30 sen je bole beli sekeping bergantung pada ketebalan. lepas main simpan dalam kotak kasut. aku punya la suka mainan ni, aku pulak suka melukis – aku siap penah reka aku punya fesyen sendiri, lukis dengan patung dia skali, siap kaler suma. memang beria betul la masa tu haha.

 

chewing gum rasa strawberi yang sedap sangat! mak aku kata jangan telan tapi degil kan, aku kadang-kadang telan jugak sebab sedap. ntahape kan. ade lagi tak jual chewing gum ni? lagi satu chewing gum yang aku ingat yg macam sekeping kaler pink, kat kertas dia ade gamba, kita letak air sikit kat gamba tu, lekap kat mane-mane nak, pehtu jadi tattoo kan kan kan? ingat tak? haha. lawak.

 

ni ade jual lagi tak?! serius aku rasa macam nak makan skang jugak! kadang-kadang amik sekeping pastu biar je atas lidah sampai cair kan haha. takde keja.

 

aku suka ni! belon harga 20 sen sepeket dapat 5 tiub. gile best. sempoi je kan. kalau ade lagi, memang aku beli untuk anak-anak aku. ingat lagi belon tu picit sikit bubuh kat hujung straw kecik kuning tu, pehtu tiup je. jadi belon. pastu sambungkan 2 belon jadi macam kembar siam. main-main sampai meletup, lepas tu penyetkan kat dahi sendiri kasi bunyi letup-letup lagi. wow. nostalgik gile. aku macam terbau-bau je belon tu.

 

gile klasik. masa skolah kalau aku kena stayback untuk kelab memang kena balik guna bas awam ni. kat ipoh masa tu ade bas kampar (besar, kaler hijau), atau bas ipoh jaya (bas pendek) atau bas rapat setia yang paling tak boleh harap sekali. aku rasa ade 5 jam sekali kot dia lalu bus stop skolah aku tu. dan konduktor dia mcm mat rock dan slalu mengorat akak-akak form 5 yang cun-cun. pastu tiket bas ni kena simpan sebab nanti tiba-tiba ade pegawai naik nak check tiket, kalo hilang kena beli lagi pulak.

 

kalo korang kaki tv, tak payah aku cakap la kartun ape yang best sangat ni. ni memang favorite kartun tengok pagi-pagi sabtu, selain dari ‘jem’, ‘my little pony’, ngan ‘carebears’. dah besa sikit baru minat citer remaja ‘save by the bell’, ‘ferris bueller’ ngan ‘parker lewis can’t loose’. lagi besa mak aku kasi tengok ‘beverly hills 90210’. hihi. dan semestinya citer-citer klasik lain pun menjadi ikutan macam ‘full house’, ‘macgyver’, ‘quantum leap’ ngan ‘get smart’!

aku memang minat gile ferris bueller dulu macam budak-budak skang ni minat kat one tree hill huhu.

 

* * *

 

aku amik semua gamba ni dalam facebook page ‘kenangan manis kita dulu’, lepas member aku kak saniah bubuh kat wall dia. seronok aku tengok. excited bila ternampak gamba-gamba yang aku kenal sangat, dan dah lama tak jumpa. banyak lagi gamba-gamba best yang bole mengimbau kenangan masa kecik. check out ‘kenangan dulu’ di laman facebook korang ye!

15 comments:

Cik Lily Putih said...

ermm memang pun syigim. itu semua kenangan masa kite kecik2 dulu, nak2 lagi strawberry chewing gum sedap kan. suka beli time balik sekolah, sambil jalan sambil makan sambil borak kahkahkaha

anyway plz check my entry psl kaki komen di blog kite ek. I got something for you..

amirah said...

memang betul-betul kenangan..hehehe..yela kak, paper doll tu memang faveret..pastu lukis sendiri pun byk gak..

lina said...

salam syigim - mmg pun lama dh tak tengok gambar2 yg syigim share ini...budak2 sekarang semua main barang yg mahal2 dan canggih...zaman teknologi...zaman kita semua ikut creativity kita kan...rasa nya time kita lagi best kan boleh explored mcm2 benda :) byk benda yg kita rasa anak2 kita dh tak jumpa kan kenangan yg sgt indah....

Liz said...

auwww.. so much memories!

keropok ubi~ serious kan kak. mmg tak berkhasiat. rupa pun takleh lawan keropok zaman sekarang. tapi yg tu yg kita cari masa kecik2 dulu. walaupun rupanya simple tapi sedappp

tora dan din dang ~ rasanya dulu lagi byk beli din dang. tapi mmg tak mkn coklat pun, nak permainan je. lps tu marah kenapa "helikopter" yg kita dpt takleh terbang tinggi mcm dlm iklan

paper doll ~ ada lagi ke zaman sekarang? mcm takde jumpa je. kalau dulu, sibuk tunggu bai jual roti sebab dia pun ada jual paper doll.

chewing gun rasa strawberry ~ yg ni ada perasa lain juga kan?

haw flakes~ ni masih boleh jumpa sampai skrg especially kat kedai brg bakeri sebab org guna buat kek lapis asam.

belon tiub ~ wah, ni lagi la. dah lupa pulak penah main masa dulu2. mmg berkembar2 belon tu.

tiket bas ~ yg ni penah jadi hobi saya dulu. sebab kena pergi kelas tambahan kat kampung, mmg kena naik 2 bas la. sudahnya bermcm2 kaler tiket bas saya kumpul.

one tree hill? hahahaha... bebudak zaman skrg mmg layan series yg mcm tu.

h4ni3 said...

yeszaaa
terasa mcm nak balik zaman masa jadi budak kecik :))

Affieza said...

Alahai rindunya...boleh dikatakan semua benda tu saya layan...hehe

Unknown said...

satu cerita favourite yang : fresh prince of bel air

Syigim said...

>> cik lily, strawberi chewing gum tu sedap sgt smpai tertelan! :P

>> amirah, lukis sendiri je paper doll tu, jimat! :)

Syigim said...

>> kak lina, mmg kenangan! :) yes, budak2 skang ni semua pakai electronic gadget!

>> liz, seronok baca 'review' liz psl item2 tu! hihi... yay! thanks for the info psl hawflakes! nanti nk pi cari :)

Syigim said...

>> hani, mmg mengimbau kenangan :)

>> affieza, byk lagi gamba2 kalau pegi fb page dia :)

Syigim said...

azot!!!!! yesssss lupa pulak! fresh prince of bel air!!!

Ina Hashim said...

salam ....


wahh...entry ni betul2 imbau balik kenangan lama akak...dari makanan, citer tv...semuanya samaaaa

sesaje nak tambah lagi citer tv yg duk follow dedolu: out of this world, greatest american hero,doogie howser md,silver spoon,charlie's angel,full house, eight is enough dan banyakkkk lagi :D

Syigim said...

>> kak ina hashim, thanks tinggalkan komen. singgah lagi ye :)

yes, doogie howser mmg best! :)

aiDieNa said...

Betul² dah naik mesin masa.. apa yg awk buat dulu.. saya pon buat.. ehehehe... kenangan².. tersenyum² saya baca entri nie.. paling best anak patung kertas tue... my fav... selain main guli..

Syigim said...

aiDieNa, mmg tersengih2 kan teringat kenangan lama :) main guli pun best jgk.. tp slalu hilang huhu

check out these postings too!

Related Posts with Thumbnails